خانه / اوونيز راپور / گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۶–۱۲ دسمبر ۲۰۱۹م)

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۶–۱۲ دسمبر ۲۰۱۹م)

شماره: ۳۱

یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را ازاینجا دانلود نمایید.

مقدمه

در این گزارش آمار تلفات ناشی از جنگ جاری در کشور، از تاریخ ۶ الی ۱۲ دسمبر سال ۲۰۱۹م (از ۱۵ الی ۲۱ قوس سال ۱۳۹۸ هـ ش) از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری گردیده است. بر بنیاد این گزارش، در این هفته حدود ۲۴۰ تن در نقاط مختلف کشور کشته و ۲۰۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بربنیاد آمار گزارش، تعداد مجموعی تلفات جنگ در این هفته افزایش اندکی را نشان می‌دهد. هفتۀ قبل ۴۳۹ تن در تمام نقاط کشور کشته و زخمی شده بودند، ولی در این هفته این رقم به ۴۴۳ تن رسیده است.

میزان تلفات نیروهای افغان نسبت به هفتۀ قبل افزایش یافته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات این نیروها نیز در ولایت‌های کندز، بلخ و هلمند بوقوع پیوست و تنها در این سه ولایت ۳۵ سرباز نیروهای افغان کشته و ۳۱ سرباز دیگر زخم برداشتند.

میزان مجموعی کشته و زخمی شده‌گان غیرنظامیان افغان نیز نسبت به هفتۀ قبل نشانگر افزایش است، اما آمار کشته شده‌گان آنان در این هفته کاهش یافته است. در این هفته نیز غیرنظامیان افغان در حملات هوایی نیروهای خارجی، عملیات نیروهای افغان و حملات طالبان مسلح متحمل تلفات شده‌اند. خونین‌ترین رویداد تلفات ملکی در ولسوالی بگرام ولایت پروان بوقوع پیوست؛ جاییکه در حملۀ موتربمب جنگجویان طالب دو فرد ملکی کشته و ۷۳ تن دیگر برداشتند.

میزان تلفات مخالفین مسلح دولت نیز هرچند در این هفته بلند است، ولی تعداد کشته شده‌گان آنان نسبت به هفتۀ قبل کاهش یافته است. در کنار این، در این هفته در یک حملۀ گروهی طالبان مسلح بر پایگاه نظامی بگرام در کنار افراد ملکی ۵ سرباز نیروهای خارجی نیز زخم برداشتند.

در این گزارش، آمار و تفصیلات تلفات نیروهای افغان، مخالفین مسلح دولت، غیرنظامیان افغان و نیروهای خارجی را می‌خوانید. در کنار آن، در بخش اخیر گزارش به تحلیل رویدادهای مهم امنیتی و وضعیت امنیتی کشور نیز پرداخته شده است.

 

تلفات نیروهای افغان

۶ دسمبر:

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح بر دو پوستۀ پولیس در منطقۀ کنجک ولسوالی امام صاحب ولایت کندز، ۱۱ پولیس به شمول قوماندان آنان کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ دوراهی خواجه قشرو ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب، یک سرباز اردوی ملی کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

۷ دسمبر:

در نتیجۀ حملات طالبان مسلح بر پوسته‌های پولیس در قریۀ کته قلعۀ ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب، یک پولیس کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

۸ دسمبر:

در پی حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ، قوماندان نیروهای خاص ولایت فاریاب همراه با دو نظامی دیگر کشته شد.

در اثر درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح در قریۀ غلام بای ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان، ۳ پولیس ملی و ۵ تن از نیروهای طرفدار دولت کشته شدند.

طالبان مسلح در مسیر شاهراه کابل ـ قندهار در مربوطات ولایت غزنی، ۶ سرباز اردوی ملی را که در لباس شخصی بودند ار موتر پایین کردند و همۀ آنهار را کشتند.

در اثر حملات طالبان مسلح بر پوسته‌های اردوی ملی در مربوطات مرکز ولایت غزنی، ۳ سرباز اردوی ملی و یک قوماندان پوستۀ پولیس کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر حملۀ طالبان مسلح در منطقۀ دوجوی ولسوالی اوبۀ ولایت هرات، ۲ سرباز اردوی ملی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در منطقۀ مجبورآباد ولسوالی اوبۀ ولایت هرات، ۲ سرباز اردوی ملی کشته و ۲ تن دیگر آنان زخمی شدند.

در انفجار ماین چسپکی بر موتر ولسوال چهاردرۀ ولایت کندز، ولسوال و دو تن از محافظین وی زخمی شدند.

در اثر انفجار ماین بر موتر گزمۀ پولیس در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، ۳ پولیس کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

۹ دسمبر:

در نتیجۀ حملات راکتی طالبان مسلح در ولسوالی چهادرۀ ولایت کندز، ۵ نیروی امنیتی به شمول دو سرباز اردوی ملی کشته و ۲۱ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار موتربمب در مقابل یک قرارگاه نظامی نیروهای افغان در منطقۀ تور پول ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، ۸ سرباز اردوی ملی کشته و ۲ تن دیگر آنان زخم برداشتند.

در پی حملۀ طالبان مسلح بر یک پوستۀ پولیس محلی در منطقۀ ده آدم ولسوالی گرشک ولایت هلمند، ۹ سرباز پولیس کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۲ دسمبر:

 یک فرد نفوذی طالبان در ولسوالی شهر صفای ولایت زابل، ۷ سرباز پولیس را به ضرب گلوله کشت.

جدول ۱: تلفات نیروهای افغان:

اسم

کشته زخمی مجموع
اردوی ملی ۲۷ ۱۱

۳۸

پولیس

۴۳ ۳۷ ۸۰
مجموعه ۷۰ ۴۸

۱۱۸

 

تلفات مخالفین مسلح دولت

۶ دسمبر:

در اثر یک درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز، ۱۱ طالب مسلح کشته  و ۱۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ یک حملۀ هوایی در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز، ۵ طالب مسلح کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

جنگجویان طالبان یک پوستۀ نیروهای افغان را در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب مورد حملۀ قرار دادند و در نتیجۀ درگیری ناشی از آن ۴ طالب مسلح کشته شدند و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

طالبان مسلح بر مرکز ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، حمله کردند که در نتیجۀ درگیری ناشی از آن ۲ طالب مسلح کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ عملیات خاص نیروهای سپیشل فورس نیروهای افغان در ولسوالی نیش ولایت قندهار، ۱۵ طالب مسلح کشته شدند.

در اثر حملۀ نیروهای افغان در منطقۀ سیداول ولسوالی واغظ ولایت غزنی، یک فرد مسلح کشته شد.

در نتیجۀ حملات هوایی و زمینی نیروهای افغان در ولسوالی دانگام ولایت کنر، ۵ فرد مسلح کشته و  ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، ۶ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ دو حملۀ هوایی نیروهای افغان در منطقۀ کلالگو و هزار خيل ولسوالی زرمت ولایت پکتیا، ۶ طالب مسلح کشته شدند.

۷ دسمبر:

در نتیجۀ درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی‌های شیرین تگاب و خواجه سبزپوش ولایت فاریاب، ۶ طالب مسلح کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در یک کمین نیروهای افغان در منطقۀ تورت کل ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، به شمول یک قوماندان دو عضو گروه طالبان کشته شدند.

۸ دسمبر:

در نتیجۀ یک حمله در منطقۀ تیمورک ولسوالی المار ولایت فاریاب، ۵ طالب مسلح کشته و یک تن دیگر آنان زخم برداشت.

در اثر عملیات تصفیوی نیروهای افغان در مناطق داگیان، میرمنداب و حیدر آباد ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند، ۳ طالب مسلح کشته و ۲ تن دیگر آنان زخم برداشتند.

در اثر حملات نیروهای خارجی در مربوطات ولسوالی ده‌یک ولایت غزنی، ۲ طالب مسلح کشته شدند.

۹ دسمبر:

در نتیجۀ حملۀ هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی واشیر ولایت هلمند، ۵ طالب مسلح به شمول یک عضو مهم آنان کشته شدند.

در اثر یک حملۀ هوایی در منطقۀ ملا لالو ولسوالی پشت کوه ولایت فراه، ۸ طالب مسلح به شمول یک سرگروپ آنان کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در مناطق توغان، حاجی عبدالروف و حاجی صالح محمد ولسوالی شهر صفای ولایت زابل، ۴ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ حملات نیروهای افغان در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، ۳ طالب مسلح کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر حملۀ نیروهای افغان در ولسوالی نادرشاه‌کوت ولایت خوست، ۴ طالب مسلح کشته شدند.

۱۰ دسمبر:

در نتیجۀ عملیات خاص نیروهای افغان در ولسوالی‌های ترنگ و جلدک ولایت زابل، ۴ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب، یک سرگروپ گروه طالبان کشته و یک تن دیگر آنان زخم برداشت.

در نتیجۀ حملات نیروهای افغان در شهر ترینکوت ولایت اروزگان، ۱۲ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی منگجک ولایت جوزجان، ۵ طالب مسلح به شمول یک عضو مهم آنان کشته شدند.

یک ماین گذار در نتیجۀ انفجار ماین خود در ولسوالی موسی قلعۀ ولایت هلمند، کشته شد.

۱۱ دسمبر:

در نتیجۀ حملۀ گروهی طالبان مسلح بر پایگاه هوایی بگرام، در کنار نیروهای خارجی و افراد ملکی، ۶ طالب مسلح نیز کشته شدند.

در نتیجۀ درگیری میان نیروهای پولیس و افراد مسلح غیرمسؤول در ولسوالی نهرین ولایت بغلان، یک فرد مسلح کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۲ دسمبر:

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در منطقۀ لواخۀ ولسوالی نوسی ولایت بدخشان، ۱۲ تن به شمول یک قوماندان کشته و ۷ تن دیگر زخم برداشتند.

جدول ۲: تلفات مخالفین مسلح دولت:

اسم

کشته زخمی مجموع
طالبان ۱۳۹ ۵۱

۱۹۰

مجموعه

۱۳۹ ۵۱

۱۹۰

 

تلفات غیرنظامیان افغان

۶ دسمبر:

در اثر پرتاب مرمی هاوان بر خانۀ افراد ملکی در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب، به شمول دو زن و دو مرد ۴ تن کشته و ۵ تن دیگر به شمول دو زن و سه مرد، زخم برداشتند.

در نتیجۀ یک حملۀ هوایی طیارۀ بی سرنیشین در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک، به شمول یک زن و یک کودک ۳ فرد ملکی کشته شدند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در منطقۀ روضۀ ولایت غزنی، یک فرد ملکی کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، ۲ فر ملکی به شمول یک زن زخم برداشتند.

۸ دسمبر:

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ، در کنار قوماندان نیروی های خاص افغان یک فرد ملکی نیز کشته شد.

۹ دسمبر:

در اثر پرتاب مرمی هاوان بر یک خانه در منطقۀ کوچۀ سرداران ولسوالی چهار درۀ ولایت کندز، ۴ فرد ملکی زخمی شدند.

در نتیجۀ انفجار موتربمب بر یک پایگاه نظامی در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، در کنار نیروهای افغان ۲ فرد ملکی به شمول یک کودک نیز کشته شدند.

۱۰ دسمبر:

یک جوان هفده ساله از سوی نیروهای افغان در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب، کشته شد. همچنین در نتیجۀ یک انفجار دیگر ۴ کودک دیگر زخم برداشتند.

یک فرد مسلح ناشناس در منطقۀ پلان سه در مربوطات حوزۀ دوم امنیتی شهر غزنی، آمر شهداء و معلولین این ولایت را به ضرب گلوله کشت.

وکیل ناحیۀ ششم شهر کابل همراه با پسرس در منطقۀ کارته سه در مربوطات ناحیه ششم شهر کابل، توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.

در نتیجۀ پرتاب مرمی هاوان توسط نیروهای خارجی از یک پایگاه نظامی نیروهای افغان در ولسوالی برکی‌برک ولایت لوگر، ۴ کودک کشته شدند.

در یک حملۀ هوایی در ولسوالی پشت‌کوه ولایت فراه، در کنار افراد مسلح طالبان یک فرد ملکی نیز کشته شد.

افراد مسلح در ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ، به یک خانۀ افراد ملکی داخل شدند و به ساکنان آن گلوله باری کردند که در نتیجۀ آن ۴ فرد ملکی به شمول سه زن کشته شدند.

۱۱ دسمبر:

طالبان مسلح با استفاده از موتربمب بر پایگاه هوایی بگرام حمله کردند که در اثر آن دو فرد ملکی کشته و ۷۳ تن دیگر زخم برداشتند.

یک فرد مسلح در ولسوالی ارگو ولایت بدخشان، افراد ملکی را که به طرف مسجد در حرکت بودند، گلوله باری کرد که در نتیجۀ آن ۴ تن کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

۱۲ دسمبر:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شده در منطقۀ کرم‌خیل ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار، یک کودک چهار ساله کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

جدول ۳: تلفات غیرنظامیان

اسم

کشته زخمی مجموع
غیرنظامیان ۳۱ ۹۹

۱۳۰

مجموعه

۳۱ ۹۹

۱۳۰

 

نیروهای خارجی

۱۱ دسمبر:

در نتیجۀ انفجار موتربمب و حملۀ گروهی طالبان مسلح بر پایگاه نظامی بگرام ۵ سرباز خارجی زخم برداشتند.

 

نتیجه و تحلیل هفته

بربنیاد آمار گزارش این هفته، از ۱۵ الی ۲۱ قوس سال ۱۳۹۸ هـ ش (۶ الی ۱۲ دسمبر سال ۲۰۱۹م) مجموعا حدود ۴۴۳ تن در مناطق مختلف کشور کشته و زخمی شده‌اند که از این جمع ۲۴۰ تن آنان کشته و ۲۰۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در کل، میزان مجموعی تلفات جنگ مانند هفتۀ گذشته بلند است، ولی آمار کشته شده‌گان در این هفته کاهش یافته است. در جانب حکومت افغانستان، هفتۀ قبل ۶۶ سرباز نیروهای افغان کشته شده بودند، اما در این هفته این رقم به ۷۰ تن رسیده است. تعداد تلفات مخالفین مسلح دولت نیز در کل بلند است، اما نسبت به هفتۀ قبل کاهش را نشان می‌دهد. هفتۀ قبل ۱۸۸ تن از افراد مخالفین مسلح دولت کشته شده بودند، اما در این هفته در نقاط مختلف کشور مجموعا ۱۳۹ جنگجوی طالب کشته شده‌اند. همچنین، میزان تلفات افراد ملکی نسبت به هفته قبل کاهش را نشان می‌دهد. هفتۀ قبل تلفات مردم ملکی ۴۴ تن بود، اما در این هفته در کل ۳۱ فرد ملکی در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند.

در این هفته میزان تلفات نیروهای افغان نسبت به هفتۀ قبل بلند بود و طالبان مسلح در چند حملۀ خونین بر نیروهای افغان تلفات سنگینی به آنها وارد کردند. تنها در دو رویداد در ولایت کندز، ۱۶ سرباز افغان کشته شدند. همچنان در یک حملۀ طالبان مسلح در ولایت هلمند ۹ پولیس کشته شدند. در کنار این، در این هفته یک بار دیگر شاهد حملۀ مرگبار داخلی در صفوف نیروهای افغان بودیم که در آن یک فرد نفوذی طالبان در ولایت زابل ۷ پولیس را به ضرب گلوله کشت.

در این هفته بار دیگر در کنار حملات طالبان، در حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی به مردم ملکی تلفات وارد شده است. در یک رویداد، در حملۀ شلیک هاوان از سوی نیروهای خارجی در ولسوالی برکی‌برک ولایت لوگر، ۴ فرد ملکی کشته شدند. همچنان در یک حملۀ هوایی طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک به شمول زنان وکودکان سه فرد ملکی کشته شدند. نماینده‌گان ولایت میدان وردک در ولسی جرگه با ابراز نگرانی در واکنش این رویداد گفتند که نیروهای مشترک همه‌روزه در این ولایت در مناطق ملکی عملیات راه‌اندازی می‌کنند و افراد بی‌گناه ملکی را می‌کشند. نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپایی از افزایش تلفات افراد ملکی ابراز نگرانی کرده و گفته است که در جنگ جاری تلفات ملکی به شدت افزایش یافته است. انستیتوت بوستون و پوهنتون ویتسون امریکا در یک گزارش مشترک گفته است که در جنگ بیست ساله‌ای امریکا در افغانستان ۱۵۰ هزار تن کشته شده‌اند.

در اواخیر این هفته طالبان مسلح بر پایگاه نظامی بگرام حملۀ گروهی کردند. پایگاه نظامی بگرام بزرگترین مرکز نظامی نیروهای خارجی در افغانستان بشمار می‌رود. در این رویداد ده‌ها فرد ملکی زخمی شدند و همچنان زخمی شدن دست کم ۵ سرباز خارجی نیز گزارش شده است. این حمله زمانی صورت گرفت که مذاکرات صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر جریان داشت. آغاز گفتگوهای صلح پس از یک تاخیر چند ماهه امیدهای موفق شدن صلح با طالبان را در پی داشت و اینکه دلیل متوقف شدن این گفتگوها حدود سه ماه پیش نیز یک حمله طالبان در شهر کابل عنوان شده بود، این بار نیز نگرانی‌ها در مورد تاثیرات مخرب این حمله وجود داشت. اما این رویداد بر گفتگوهای صلح تاثیر آنچنانی نگذاشت و بعد از ختم این دور گفتگوها در قطر، زلمی خلیزاد به پاکستان سفر کرد و چنان می‌نماید که دور دیگر این گفتگوها نیز در آیندۀ نزدیک برگزار خواهد شد. گقته می‌شود میان نماینده‌گان امریکا و طالبان اختلاف در مورد آتش بس عمومی وجود دارد. امریکا در توافقنامۀ صلح روی آتش بس سرتاسری تاکید می‌کند، اما طالبان می‌گویند که در مورد آتش بس عمومی باید در مذاکرات بین الافغانی تصمیم گرفته شود.

با آغاز دوبارۀ گفتگوهای صلح، روزنامۀ امریکايی واشنگتن پوست اسناد محرم جنگ افغانستان را افشا کرد که نشان می‌دهد حکومت‌های امریکا در ۱۹ سال گذشته راجع به جنگ افغانستان دروغ گفته و حقایق این جنگ را از مردم پنهان کرده است. این اسناد نشان می‌دهد که جنگ امریکا در افغانستان پیروزی ندارد. چنان می‌نماید که در این افشاگری حکومت امریکا نیز نقش داشته و رئیس جمهور امریکا به خاتمه دادن به جنگ در افغانستان عجله دارد. این وضعیت امیدهایی را به میان آورده است که این بار گفتگوهای امریکا و طالبان به یک نتیجه منتج خواهد شد.

مرکز مطالعات استراتیژیک قاصد به عنوان یکی از ارگان‌های ناظر تلفات و خسارات جنگ در افغانستان، یک بار دیگر خاطر نشان می‌سازد که پایان دادن به خونریزی جاری و وضعیت خونبار کنونی در افغانستان تنها و تنها در نتیجۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و موفق شدن گفتگوهای صلح با طالبان امکان پذیر است. بنابراین، از تمام جهت‌های بین المللی و جهت‌‌های درگیر داخلی می‌خواهیم تا بجای تمرکز روی میدان جنگ به تلاش‌های صلح توجه نمایند.

جدول ۴: تلفات مجموعی جهت‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان:

اسم

کشته اسم زخمی
نیروهای افغان ۷۰ نیروهای افغان

۴۸

مخالفین مسلح دولت

۱۳۹ مخالفین مسلح دولت ۵۱
غیرنظامیان ۳۱ غیرنظامیان

۹۹

نیروهای خارجی

نیروهای خارجی ۵
مجموعه ۲۴۰ مجموعه

۲۰۳

مجموع تلفات             ۴۴۳

پایان

همچنین ببینید

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۷ یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید. مقدمه در این گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *