خانه / اوونيز راپور / گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۷

یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید.

مقدمه

در این گزارش آمار تلفات ناشی از جنگ جاری در کشور، از تاریخ ۵ الی ۱۱ جون سال ۲۰۲۰م (از ۱۶ الی ۲۲ جوزا سال ۱۳۹۹ هـ ش) از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری گردیده است. بربنیاد این گزارش، در این هفته حدود ۱۵۸ تن در نقاط مختلف کشور کشته و ۶۷ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بربنیاد آمار گزارش، میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ۱۹۰ تن در تمام نقاط کشور کشته و زخمی شده بودند، ولی در این هفته مجموعا ۲۲۵ تن کشته و زخمی شده‌اند.

در جانب نیروهای حکومتی میزان تلفات نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات نیروهای افغان در ولایت‌های بدخشان و زابل رخ داد و در حملات مخالفین مسلح دولت در این ولایات ۲۵ سرباز امنیتی کشته شدند.

میزان تلفات غیرنظامیان نسبت به هفتۀ گذشته کاهش یافته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات ملکی در ولایت‌های میدان وردک و سرپل رخ داد که دست کم ۷ فرد ملکی در آن کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در جانب دیگر، تلفات مخالفین مسلح دولت نیز نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. تلفات بیشتر به جنگجویان طالبان نیز در ولایت‌های زابل، فراه و کنر وارد شده و تنها در این سه ولایت ۴۴ تن کشته  و ۱۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در این گزارش، آمار و تفصیلات تلفات نیروهای افغان، مخالفین مسلح دولت و غیرنظامیان افغان را می‌خوانید. در بخش اخیر گزارش به تحلیل رویدادهای مهم امنیتی و وضعیت امنیتی کشور نیز پرداخته شده است.

تلفات نیروهای افغان

۵ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای بر موتر قوماندان پولیس محلی در منطقۀ درخان ولسوالی خاش ولایت بدخشان، به شمول قوماندان پولیس محلی ۱۰ پولیس کشته شدند.

در پی یک حملۀ طالبان در منطقۀ جلدک ولسوالی شهر صفای ولایت زابل، ۱۵ پولیس کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در منطقۀ قُلک ولسوالی دولتیار ولایت غور، یک پولیس کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در وسط منطقۀ ولسوالی‌های منگجیک و مردیان ولایت تخار، ۲ پولیس سرحدی کشته و ۳ سرباز اردوی ملی زخم برداشتند.

یک پولیس در حملۀ طالبان مسلح در تالقان مرکز ولایت تخار، کشته شد.

۶ جون:

در اثر یک درگیری مسلحانه میان پولیس و طالبان مسلح در ولسوالی گلدرۀ ولایت کابل، ۳ پولیس کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار یک ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در درۀ مقبلو ولسوالی دندپتان ولایت پکتیا، ۲ پولیس کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر حملۀ طالبان مسلح مدیر امنیت ملی ولسوالی زازی میدان ولایت خوست، کشته و ۲ محافظ اش زخم برداشتند.

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار، ۳ پولیس کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناس در ولسوالی یاوان ولایت بدخشان، ۲ پولیس کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی گیزاب ولایت اروزگان، ۲ پولیس کشته شدند.

۷ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین در منطقۀ کره تاز مرکز ولایت کاپیسا، قوماندان قطعۀ شاهراه همراه با محافظ اش زخمی شدند.

در اثر درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، ۲ پولیس زخم برداشتند.

۸ جون:

طالبان مسلح یک سرباز افغان را که به سوی خانه خود در حرکت بود، در مسیر شاهراه تخار-کندز از موتر پایین کرده و سپس او را کشته است.

۹ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای بر ولسوال ولسوالی شورتیپه ولایت بلخ، به شمول قوماندان پولیس محلی ۴ پولیس کشته شدند.

طالبان مسلح در درۀ غوربند ولسوالی شینواری ولایت پروان، بر یک پوستۀ امنیتی حمله کردند که در نتیجۀ آن یک پولیس کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ طالبان در ولسوالی قادس ولایت بادغیس، یک پولیس کشته شد.

در اثر حملۀ طالبان در ولسوالی اشکمش ولایت تخار یک پولیس کشته شد.

۱۰ جون:

در نتیجۀ حملۀ یک فرد مسلح ناشناس در نزدیکی حوزۀ پنجم امنیتی شهر قندهار، یک پولیس کشته شد.

در نتیجۀ یک حمله افراد مسلح ناشناس در منطقۀ ناوه رود ولسوالی کجران ولایت دایکندی، آمر جنایی پولیس همراه با ۲ پولیس دیگر کشته شدند.

۱۱ جون:

در اثر درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان، ۲ سرباز اردوی ملی کشته و یک تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح قوماندان امنیۀ بکی‌خیل ولایت پکتیکا، کشته و ۳ پولیس دیگر زخم برداشتند.

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ شابدین ولسوالی سروبی ولایت پکتیکا، یک پولیس کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ یک فرد مسلح ناشناس در نزدیکی حوزۀ سوم شهر قندهار، یک پولیس کشته شد.

در پی یک انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، یک سرباز اردوی ملی کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

جدول۱: تلفات نیروهای افغان:

اسم

کشته زخمی مجموع
امنیت ملی ۱ ۲

۳

پولیس

۵۶ ۱۶ ۷۲
اردوی ملی ۳ ۸

۱۱

محموعه

۶۰ ۲۶

۸۶

 

تلفات مخالفین مسلح دولت

۵ جون:

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ درخان ولسوالی خاش ولایت بدخشان، ۳ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ جلدک ولسوالی شهر صفای ولایت زابل، ۱۲ طالب مسلح کشته شدند.

در پی یک حملۀ هوایی در ولایت فراه، ۱۶ طالب مسلح کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

۶ جون:

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر، ۱۶ طالب مسلح کشته و ۷ تن دیگر زخم برداشتند.

۷ جون:

در پی یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی نهر سراج ولایت هملند، ۵ طالب مسلح کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

در ولسوالی منگجیک ولایت جوزجان، ۴ طالب مسلح در اثر انفجار ماین خویش کشته شدند.

۸ جون:

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و مخالفین مسلح دولت در ولسوالی شهر بزرگ ولایت بدخشان، ۷ طالب مسلح کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۱ جون:

در پی یک درگیری مسلحانه میان پولیس و طالبان مسلح در منطقۀ شابدین ولسوالی سروبی ولایت پکتیکا، ۴ طالب مسلج کشته شدند.

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی وردوج ولایت بدحشان، یک طالب مسلح کشته شد.

در نتیجۀ یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در بکی‌خیل ولایت پکتیکا، ۷ طالب مسلح کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

جدول-۲: تلفات مخالفین مسلح دولت:

نام

کشته زخمی مجموع
مخالفین مسلح دولت ۷۵ ۲۳

۹۸

مجموعه

۷۵ ۲۳

۹۸

تلفات غیرنظامیان افغان

۶ جون:

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح در میان مناطق دشت توپ و السنگ ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک، ۴ فرد ملکی کشته شدند که اعضای یک خانواده بودند.

در اثر یک حملۀ افراد مسلح بر یک خانۀ غیر نظامیان در منطقۀ سیدآباد عربیه مرکز ولایت سرپل، یک مرد و یک زن کشته و یک زن دیگر زخمی شدند.

افراد مسلح در ولایت سرپل بر یک موتر غیر نظامیان شلیک کردند که در نتیجۀ آن ۲ فرد غ ملکی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

یک فرد ملکی در ولسوالی دولینه ولایت غور در حملۀ طالبان مسلح کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناس در ولسوالی گیزاب ولایت اروزگان ۲  فرد ملکی کشته شدند.

۷ جون:

در اثر حملۀ افراد مسلح ناشناس در ولسوالی محمد آغۀ ولایت لوگر، دو خواهر کشته شدند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی شینواری ولایت پروان، یک فرد ملکی کشته شد.

۸ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در منطقۀ سید قلعه ولسوالی متاخان ولایت  پکتیکا، یک کودک سیزده ساله کشته و یک تن دیگر زخم برداشتند.

یک فرد ملکی در یک حملۀ افراد مسلح ناشناس در منطقۀ دامان شهر مهترلام ولایت لغمان، کشته شد.

۹ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای بر ولسوال ولسوالی شورتیپه ولایت بلخ، که به سوی مزار شریف در حرکت بود کشته شد.

در منطقۀ چونی شهر پل علم مرکز ولایت لوگر، عضو پیشین مجلس سنا در یک حملۀ طالبان مسلح کشته شد.

در نتیجۀ شلیک‌های افراد مسلح ناشناس بر یک موتر غیر نظامیان در ولسوالی دوشی ولایت بغلان، یک فرد ملکی کشته و یک تن دیگر زخم برداشتند.

در ولسوالی موسهی ولایت کابل یک مرد ریش سفید از سوی نیروهای افغان کشته شد، در پاسخ به این رویداد نیروهای افغان بر معترضین هم شلیک کردند که در نتیجۀ آن یک کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند.

۱۰ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شده در ولسوالی دولینه ولایت غور، یک کودک کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند.

۱۱ جون:

در نتیجۀ انفجار یک ماین چسپکی در منطقۀ رحمان مینه ناحیۀ هشتم شهر کابل، یک فرد ملکی کشته و یک تن دیگر زخمی شدند.

جدول۳: تلفات غیرنظامیان:

اسم

کشته زخمی مجموع
غیرنظامیان ۲۳ ۱۸

۴۱

مجموعه

۲۳ ۱۸

۴۱

نتیجه و تحلیل هفته

بربنیاد آمار گزارش این هفته، از ۱۶ الی ۲۲ جوزای سال ۱۳۹۹ هـ ش (از ۵ الی ۱۱ جون سال ۲۰۲۰م) مجموعا حدود ۲۲۵ تن در مناطق مختلف کشور کشته و زخمی شده‌‌اند که از این جمع ۱۵۸ تن آنان کشته و ۶۷ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ۳۱ سرباز نیروهای افغان کشته شده بودند، اما در این هفته در کل ۶۰ تن از سربازان نیروهای افغان در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. میزان تلفات مخالفین مسلح دولت در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ۳۶ تن از افراد مخالفین مسلح دولت کشته شده بودند، اما در این هفته ۷۵ فرد مخالف مسلح دولت در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. ولی میزان تلفات افراد ملکی در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته نشانگر کاهش است. هفتۀ گذشته تلفات مردم ملکی ۴۰ تن بود، اما در این هفته ۲۳ فرد ملکی کشته شده‌اند (جدول-۴).

هر چند این هفته میزان مجموعی تلفات جنگ نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است، اما تلفات غیر نظامیان برخلاف هفتۀ گذشته کاهش یافته است. هفتۀ گذشته برای غیر نظامیان تلفات زیاد وارد شده بود. غیر نظامیان قربانیان عمدۀ جنگ جاری هستند. ادارۀ سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در یک گزارش تازۀ خود گفته است که از سال ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۹ در جنگ افغانستان بیش از ۳۵۵۰۰ غیر نظامی کشته شدند. این نهاد همچنان شمار تلفات نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان در این مدت را نیز منتشر کرده است که از سال ۲۰۰۱ میلادی الی ۲۰۲۰ در کل ۲۴۳۹ کارمند و نیروهای امریکایی کشته و ۲۰۶۶۳ تن دیگر زخم برداشتند. در گزارش آمده است که در سه ماه نخست سال جاری ۷ سرباز امریکایی کشته و ۱۱ تن دیگر زخم برداشتند که سه تن آنان در رویدادهای غیر نظامی کشته شدند.

از جانب دیگر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویتر خود نگاشته است در این هفته در ولایت های مختلف کشور ۱۰۷ تن از نیروهای افغان در ولایت های مختلف از زندان های طالبان رها شدند. همچنان در یک اقدام جداگانه ۳۰ سرباز افغان که در این اواخر در ولایت غزنی از سوی طالبان اسیر شده بودند به منظور حسن نیت آزاد شدند. به گفتۀ سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، زمانی که پروسه آزادسازی ۵۰۰۰ زندانی آنان تکمیل گردد آنها آمادگی به آغاز گفتگوهای مذاکرات بین الافغانی در طول یک هفته دارند. از جانب دیگر دولت افغانستان نیز اعلام کرده است که آنان پروسۀ رهایی ۳۰۰۰ زندانیان طالبان تکمیل کرده است. ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان نیز در این هفته با زلمی خلیزاد جنرال میلر و هئیت همراه آنان دیدار کرد و در مورد تسریع رهایی زندانیان و آغاز مذاکرات بین الافغانی بحث کردند. گفته میشود هر دو جانب روی محل و زمان مذاکرات بین الافغانی گفتگو کرده و توقع می رود که به زودی مذاکرات بین الافغانی آغاز خواهد شد.

 مرکز مطالعات استراتیژیک قاصد به عنوان یکی از ارگان‌های ناظر تلفات و خسارات جنگ در افغانستان، یک بار دیگر خاطر نشان می‌سازد که پایان دادن به خونریزی جاری و وضعیت خونبار کنونی در افغانستان در نتیجۀ خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و تفاهم بین الافغانی امکان پذیر است. بنابراین، از تمام جهت‌های بین المللی و جهت‌‌های درگیر داخلی می‌خواهیم تا با فرصت موجود برای آشتی ملی در کشور، برخورد مسؤولانه نمایند و نگذارند این فرصت تاریخی ضایع شود.

جدول۴: تلفات مجموعی جهت‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان

اسم

کشته اسم زخمی
نیروهای افغان ۶۰ نیروهای افغان

۲۶

مخالفین مسلح دولت

۷۵ مخالفین مسلح دولت

۲۳

غیرنظامیان

۲۳ غیرنظامیان

۱۸

نیروهای خارجی

ـ نیروهای خارجی ـ
مجموعه ۱۵۸ مجموعه

۶۷

مجموع تلفات     ۲۲۵             

پایان

همچنین ببینید

د افغان جګړې د مرګ‌ژوبلې اوونیز راپور (۵ –۱۱ جون ۲۰۲۰م)

ګڼه: ۵۷ یادونه: دغه راپور په PDF بڼه د ډانلوډولو لپاره دلته  کلېک وکړئ سریزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *