خانه / اوونيز راپور / گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۱۳–۱۹ دسمبر ۲۰۱۹م)

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۱۳–۱۹ دسمبر ۲۰۱۹م)

 شماره: ۳۲

یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید.

مقدمه

در این گزارش آمار تلفات ناشی از جنگ جاری در کشور، از تاریخ ۱۳ الی ۱۹ دسمبر سال ۲۰۱۹م (از ۲۲ الی ۲۸ قوس سال ۱۳۹۸ هـ ش) از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری گردیده است. بر بنیاد این گزارش، در این هفته حدود ۲۰۷ تن در نقاط مختلف کشور کشته و ۱۱۵ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بربنیاد آمار گزارش، میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ قبل کاهش یافته است. هفتۀ قبل ۴۴۳ تن در تمام نقاط کشور کشته و زخمی شده بودند، ولی در این هفته مجموعا ۳۲۲ تن کشته و زخمی شده‌اند.

میزان تلفات نیروهای افغان نسبت به هفتۀ قبل کاهش را نشان می‌دهد، ولی در این هفته یکبار دیگر شاهد حملۀ خونین افراد نفوذی طالبان در صفوف نیروهای افغان بودیم. این رویداد در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی رخ داد که در نتیجۀ آن ۲۵ سرباز اردوی محلی کشته شدند.

میزان تلفات غیرنظامیان نیز نسبت به هفتۀ قبل کاهش یافته است، اما در این هفته غیرنظامیان افغان متحمل تلفات سنگین در اثر انفجار ماین‌های جاسازی شدۀ کنار جاده از سوی مخالفین مسلح دولت شدند. تنها در دو رویداد انفجاری در ولایت‌های غزنی و خوست، ۲۰ فرد ملکی به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

همچنان، تلفات مخالفین مسلح دولت نیز در این هفته نسبت به هفتۀ قبل کاهش یافته است. در این هفته کاهش تلفات مخالفین مسلح دولت بیشتر به دلیل کاهش حملات هوایی نیروهای خارجی در برابر طالبان بود.

در این گزارش، آمار و تفصیلات تلفات نیروهای افغان، مخالفین مسلح دولت و غیرنظامیان افغان را می‌خوانید. در کنار این، در بخش اخیر گزارش به تحلیل رویدادهای مهم امنیتی و وضعیت امنیتی کشور نیز پرداخته شده است.

تلفات نیروهای افغان

۱۳ دسمبر:

در اثر یک حملۀ افراد نفوذی طالبان مسلح در یک مرکز نظامی نیروهای افغان در منطقۀ لیونی بازار ولسوالی قره‌باغ ولایت غزني، ۲۵ سرباز اردوی محلی کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در حملۀ مسلحانۀ افراد ناشناس موترسایکل سوار در مربوطات حوزۀ دوازدهم امنیتی شهر هرات، ۳ پولیس کشته شدند.

۱۴ دسمبر:

در پی یک انفجار بر موتر رنجر نیروهای افغان در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، ۳ سرباز پولیس سرحدی کشته و یک تن دیگر زخم برداشتند.

۱۵ دسمبر:

در عملیات نظامی و حملۀ هوایی نیروهای افغان برضد نظام الدین قیصاری یکی از زورمندان مسلح غیرمسؤول در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، ۱۲ فرد مسلح وفادار به قیصاری کشته و حد اقل ۴ سرباز افغان زخم برداشتند.

در اثر یک درگیری مسلحانۀ نیروهای افغان و طالبان در مسیر شاهراه کابل- غور در منطقۀ سمک ولسوالی دولتیار ولایت غور، یک سرباز اردوی ملی و دو سرباز کوماندو کشته و ۹ تن دیگر زخم برداشتند.

در پی یک حملۀ طالبان مسلح بر پوستۀ پولیس در ولسوالی انجیل ولایت هرات و مربوطات حوزۀ دهم امنیتی شهر هرات، ۳ پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر انفجار در یک کافی شاپ در منطقۀ برامان شهر هرات، در کنار  افراد ملکی ۳ سرباز پولیس نیز زخم برداشتنند.

۱۶ دسمبر:

در پی یک درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی جوند ولایت بادغیس، مدیر امنیت این ولسوالی همراه با یک پولیس کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناس بر دو سرباز پولیس گمرک در شاهراه اسلام قلعه – هرات، یک  پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در اثر انفجار در ساختمان ولسوالی خواجه غار ولایت تخار، یک محافظ ولسوال این ولسوالی کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناس در چاریکار مرکز ولایت پروان، مدیر امنیت ولسوالی کوهستان ولایت کاپیسا کشته شد.

۱۷ دسمبر:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شده کنار جاده‌ای بر موتر گزمۀ پولیس در ولسوالی دولتیار ولایت غور، یک پولیس کشته  و یک تن دیگر زخم برداشت.

طالبان مسلح در ولسوالی مقر ولایت بادغیس یک پوستۀ پولیس را مورد حمله قرار دادند که در نتیجۀ آن یک پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در پی درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ شهباز ولایت غزنی، ۲ سرباز امنیتی زخمی شدند.

در نتیجۀ انفجار ماین  جاسازی شده در یک بایسکل بر موتر رنجر پولیس در چوک الکوزی، مربوطات حوزۀ دوم امنیتی شهر مزارشریف ولایت بلخ، در کنار افراد ملکی یک پولیس ملی و ۵ پولیس ترافیک زخم برداشتند.

۱۹ دسمبر:

در اثر حملۀ طالبان مسلح بر یک پوستۀ نیروهای افغان در ولسوالی اشکمش ولایت تخار، ۲ کارمند امنیت ملی کشته شدند.

جدول۱: تلفات نیروهای افغان:

اسم

کشته زخمی مجموع
اردوی ملی ۲۸ ۱۱

۳۹

پولیس

۳۰ ۱۹ ۴۹
مجموعه ۵۸ ۳۰

۸۸

 

تلفات مخالفین مسلح دولت

۱۳ دسمبر:

در اثر یک حملۀ هوایی در بندر شوراب ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز، ۶ طالب مسلح کشته شدند.

طالبان مسلح بر یک مرکز نظامی اردوی محلی در منطقۀ لیونی بازار ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی، حمله کردند که در نتیجۀ آن ۷ تن از مخالفین مسلح دولت کشته شدند.

در پی یک درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی سروبی ولایت پکتیکا، ۲ فرد مسلح کشته شدند.

۱۴ دسمبر:

در نتیجۀ حملۀ نیروهای کوماندوی افغان در ولسوالی بلخ ولایت بلخ، یک فرد مسلح کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

در اثر حملات هوایی نیروهای افغان در ولسوالی‌های بورکه و بغلان مرکزی ولایت بغلان، ۸ طالب مسلح کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند، ۴ طالب مسلح کشته شدند.

۱۵ دسمبر:

در اثر یک درگیری مسلحانۀ نیروهای افغان و طالبان مسلح در شاهراه کابل- غور، در منطقۀ سمک ولسوالی دولتیار ولایت غور، در کنار نیروهای افغان ۲۳ طالب مسلح نیز کشته شدند.

در پی یک حملۀ طالبان مسلح بر یک پوستۀ پولیس در مربوطات حوزۀ دهم امنیتی شهر هرات و ولسوالی انجبل این ولایت، ۲ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ عملیات تصفیوی نیروهای افغان در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، ۳ طالب مسلح کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۶ دسمبر:

در اثر عملیات مشترک نیروهای افغان در ولسوالی‌های امام صاحب و چهاردرۀ ولایت کندز، ۱۲ طالب مسلح کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در یک حملۀ نیروهای افغان بر یک زندان طالبان در ولسوالی شهید حساس ولایت اروزگان، ۳ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای کوماندوی افغان در مربوطات شهر ترینکوت ولایت اروزگان، ۶ طالب مسلج کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر حملۀ نیروهای مشترک در ولسوالی برکی‌برک ولایت لوگر، ۵ طالب مسلح کشته شدند.

۱۷ دسمبر:

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ شهباز شهر غزنی، ۱۱ طالب مسلح کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در ولسوالی شاه‌ولیکوت ولایت قندهار، ۸ طالب مسلح کشته شدند.

در اثر یک حملۀ هوایی نیروهای افغان در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل، ۳ طالب مسلح کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای ویژۀ افغان در ولسوالی نهر شاهی ولایت بلخ، ۳ طالب مسلح کشته شدند.

۱۸ دسمبر:

در اثر درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی‌های قیصار و دولت آباد ولایت فاریاب، ۴ طالب مسلح کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر یک حملۀ هوایی در ولسوالی پشت‌کوه ولایت فراه، ۵ طالب مسلح کشته و  یک تن دیگر زخم برداشتند.

۱۹ دسمبر:

در پی درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در قریۀ محمد دوست ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا، ۶ طالب مسلح کشته و یک تن دیگر زخم برداشتند.

جدول-۲: تلفات مخالفین مسلح دولت:

اسم

کشته زخمی مجموع
طالبان ۱۲۲ ۳۰

۱۵۲

مجموعه

۱۲۲ ۳۰

۱۵۲

 

تلفات غیرنظامیان افغان

۱۳ دسمبر:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای بر یک موتر کاستر در ولسوالی جغتوی ولایت غزنی، ۱۰ فرد ملکی به شمول چهار زن و یک کودک کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۴ دسمبر:

یک کارمند کمیسیون شکایات انتخاباتی در دفتر خود از سوی یک فرد مسلح ناشناس در ولایت هرات، کشته شد.

۱۵ دسمبر:

در اثر انفجار یک مرمی راکت در منطقۀ ده‌هزار ولسوالی بگرام ولایت پروان، ۲ کودک کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

طالبان مسلح در ولسوالی انجیل ولایت هرات و در مربوطات حوزۀ دهم امنیتی شهر هرات، بر یک پوستۀ پولیس حمله کردند که در نتیجۀ آن در کنار پولیس ۴ فرد ملکی نیز زخمی شدند.

در نتیجۀ انفجار ماین در یک کافی شاپ در منطقۀ برامان شهر هرات، در کنار پولیس ۲ فرد ملکی نیز زخم برداشتند.

۱۶ دسمبر:

در اثر حملات شبانۀ نیروهای ویژۀ افغان در ولسوالی قرغه‌ای ولایت لغمان، یک فرد ملکی کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین در داخل ساختمان ولسوالی خواجه غار ولایت تخار، ۴ مامور دولتی زخمی شدند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی علیشر ولایت خوست، ۱۰ فرد ملکی به شمول پنج مرد، سه زن و دو کودک کشته شدند.

۱۷ دسمبر:

در اثر پرتاب مرمی هاوان در منطقۀ باغ امیر ولایت کندز، ۶ کودک زخمی شدند.

در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده‌ بر یک موتر فابریکۀ افغان-گاز در شهر شبرغان ولایت جوزجان، یک کارمند این کمپنی کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شده در بایسکل بر یک موتر رنجر در چوک الکوزی، در مربوطات حوزۀ دوم امنیتی شهر مزارشریف ولایت بلخ، در کنار پولیس ۱۶ فرد ملکی نیز زخمی شدند.

۱۸ دسمبر:

در اثر حملۀ راکتی از سوی طالبان در  مربوطات مرکز ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب، ۳ فرد ملکی به شمول یک زن کشته شدند.

۱۹ دسمبر:

در نتیجۀ انفجار ماین چسپکی بر یک موتر هایلکس افراد ملکی در مربوطات حورۀ پنجم امنیتی شهر کابل، ۲ فرد ملکی کشته و ۲ تن دیگر به شمول یک زن زخم برداشتند.

جدول ۳: تلفات غیرنظامیان

اسم

کشته زخمی مجموع
غیرنظامیان ۲۷ ۵۵

۸۲

مجموعه

۲۷ ۵۵

۸۲

نتیجه و تحلیل هفته

بربنیاد آمار گزارش این هفته، از ۲۲ الی ۲۸ قوس سال ۱۳۹۸ هـ ش (۱۳ الی ۱۹ دسمبر سال ۲۰۱۹م) مجموعا حدود ۳۲۲ تن در مناطق مختلف کشور کشته و زخمی شده‌اند که از این جمع ۲۰۷ تن آنان کشته و ۱۱۵ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در کل، میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ قبل کاهش یافته است. در جانب حکومت افغانستان، هفتۀ قبل ۷۰ سرباز نیروهای افغان کشته شده بودند، اما در این هفته این رقم کاهش یافته و ۵۸ تن از سربازان نیروهای افغان در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. میزان تلفات مخالفین مسلح دولت نیز در این هفته کاهش یافته است. هفتۀ قبل ۱۳۹ تن از افراد مخالفین مسلح دولت کشته شده بودند، اما در این هفته در نقاط مختلف کشور مجموعا ۱۲۲ تن از جنگجویان طالبان کشته شده‌اند. همچنان، میزان تلفات افراد ملکی نیز نسبت به هفتۀ قبل کاهش را نشان می‌دهد. هفتۀ قبل تلفات مردم ملکی ۳۱ تن بود، اما در این هفته ۲۷ فرد ملکی در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند.

هرچند میزان تلفات نیروهای افغان در این هفته کاهش یافته است، اما یکبار دیگر شاهد یک حملۀ خونین افراد نفوذی طالبان در صفوف نیروهای افغان بودیم. در این رویداد که به تاریخ ۱۳ دسمبر در ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی به وقوع پیوست، ۲۵ سرباز اردوی محلی در آن کشته شدند. دو روز قبل از این روبداد، در ولسوالی شهرصفای ولایت زابل نیز در یک حملۀ مشابه ۷ سرباز پولیس کشته شدند. در این اواخر حملات افراد نفوذی طالبان در صفوف نیروهای افغان به شدت افزایش یافته است. از همین رو، اعضای شورای ملی نیز از این وضعیت به شدت انتفاد کردند و خواهان پاسخگویی مسؤولین نهادهای امنیتی در رابطه به وقوع چنین رویدادها شدند.

میزان حملات خودی در صفوف نیروهای افغان در چند سال گذشته رو به افزایش بوده و تلفات ناشی از آن نیز سال به سال بیشتر شده است. از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی الی ۱۲ ماه نوامبر همین سال، ۵۶ حملۀ خودی در نقاط مختلف کشور صورت گرفته بود که در آن ۱۵۱ تن کشته و ۷۹ تن دیگر زخمی شده بودند. این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز مانند سال قبل از آن بلند بود و تنها از اول ماه جنوری الی ۱۵ ماه اگست، ۵۴ حملۀ داخلی در صفوف نیروهای افغان رخ داده بود. در سال ۲۰۱۸ نیز در چنین حملات تلفات سنگینی به نیروهای افغان وارد شد. در این سال مهم‌ترین رویداد این حملات در ولایت قندهار به وقوع پیوست که در نتیجۀ آن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ ولایت قندهار کشته شد. از آغاز این سال تا ماه اگست، ۵۶ حملۀ خودی به ثبت رسیده بود. براساس گزارش سیگار، از ماه جنوری سال ۲۰۱۹ میلادی الی ماه اگست این سال نیز ۴۹ رویداد حملات خودی صورت گرفته که در آن به ۱۶۷ سرباز نیروهای افغان تلفات وارد شده است.

از سوی دیگر، در این هفته افراد ملکی یک بار دیگر در انفجار ماین‌ها تلفات سنگینی را متحمل شدند. در یک رویداد، به تاریخ ۱۳ دسمبر در ولسوالی جغتوی ولایت غزنی یک موتر حامل افراد ملکی با ماین کنار جاده‌ای برخورد کرد که در نتیجۀ آن به شمول زنان و کودکان ۱۰ فرد ملکی کشته شدند. در یک رویداد مشابه دیگر در ولسوالی علیشیر ولایت خوست به تاریخ ۱۶ دسمبر نیز ۱۰ فرد ملکی کشته شدند. ماین‌های کنار جاده‌ای مخالفین مسلح دولت یکی از بزرگترین عوامل تلفات غیرنظامیان در جنگ جاری به شمار می‌رود و نهادهای بین المللی حقوق بشری نیز همواره از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که به زندگی غیرنظامیان توجه کنند، ولی با آن هم کشتار غیرنظامیان از سوی هر دو طرف جنگ به شکل بی‌رحمانه جریان دارد.

زنان و کودکان یکی از قربانیان اصلی جنگ جاری در بین افراد ملکی در کشور اند. در این هفته نیز شماری از کودکان در چندین رویداد امنیتی کشته و زخمی شدند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در واکنش به این وضعیت گفته است که به طور اوسط هر روز در افغانستان ۹ کودک قربانی جنگ می‌شوند.

وضعیت خونین امنیتی در کشور در حالی است که مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان به مرحلۀ نهایی آن رسیده و گفته می‌شود که آتش بس اعلان ناشده میان دو طرف نیز عملی شده است. رسیدن این مذاکرات به مرحلۀ نهایی آن باعث امیدواری افغان‌ها به خاتمۀ جنگ در کشور گردیده است، زیرا اکثریت مطلق افغان‌ها خواهان صلح و خروج نیروهای خارجی از کشور اند.

مرکز مطالعات استراتیژیک قاصد به عنوان یکی از ارگان‌های ناظر تلفات و خسارات جنگ در افغانستان، یک بار دیگر خاطر نشان می‌سازد که پایان دادن به خونریزی جاری و وضعیت خونبار کنونی در افغانستان تنها و تنها در نتیجۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و موفق شدن گفتگوهای صلح با طالبان امکان پذیر است. بنابراین، از تمام جهت‌های بین المللی و جهت‌‌های درگیر داخلی می‌خواهیم تا بجای تمرکز روی میدان جنگ به تلاش‌های صلح توجه نمایند.

جدول ۴: تلفات مجموعی جهت‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان:

اسم

کشته اسم زخمی
نیروهای افغان ۵۸ نیروهای افغان

۳۰

مخالفین مسلح دولت

۱۲۲ مخالفین مسلح دولت ۳۰
غیرنظامیان ۲۷ غیرنظامیان

۵۵

مجموعه

۲۰۷ مجموعه ۱۱۵

مجموع تلفات             ۳۲۲

پایان

همچنین ببینید

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۷ یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید. مقدمه در این گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *