خانه / اوونيز راپور / گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۱۷ – ۲۳ جنوری ۲۰۲۰م)

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۱۷ – ۲۳ جنوری ۲۰۲۰م)

شماره: ۳۷

یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید.

مقدمه

در این گزارش آمار تلفات ناشی از جنگ جاری در کشور، از تاریخ ۱۷ الی ۲۳ جنوری سال ۲۰۲۰م (از ۲۷ جدی الی ۳ دلو سال ۱۳۹۸ هـ ش) از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری گردیده است. بر بنیاد این گزارش، در این هفته حدود ۱۵۸ تن در نقاط مختلف کشور کشته و ۶۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بربنیاد آمار گزارش، میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نیز کاهش یافته است. هفتۀ قبل ۲۳۲ تن در تمام نقاط کشور کشته و زخمی شده بودند، ولی در این هفته مجموعا ۲۲۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

در جانب نیروهای حکومتی میزان تلفات نسبت به هفتۀ قبل اندکی افزایش یافته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات نیروهای افغان در ولایت‌های بغلان و اروزگان رخ داد و در حملات طالبان تنها در این دو ولایت ۱۰ سرباز پولیس کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند.

میزان تلفات غیرنظامیان نیز در این هفته نشانگر کاهش اندکی است. خونین‌ترین رودیدادهای تلفات ملکی در ولایت فاریاب و خوست رخ داد که حد اقل ۱۱ فرد ملکی در آن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.

تلفات مخالفین مسلح دولت نسبت به هفتۀ قبل نشانگر افزایش اندکی است، ولی تلفات مجموعی مخالفین مسلح دولت نیز نسبت به هفته‌های قبل کاهش را نشان می‌دهد که دلیل عمدۀ آن نیز سردی هوا در برخی مناطق کشور است.

در این گزارش، آمار و تفصیلات تلفات نیروهای افغان، مخالفین مسلح دولت و غیرنظامیان افغان را می‌خوانید. در کنار این، در بخش اخیر گزارش به تحلیل رویدادهای مهم امنیتی و وضعیت امنیتی کشور نیز پرداخته شده است.

تلفات نیروهای افغان

۱۸ جنوری:

در نتیجۀ یک حملۀ طالبان در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل، ۳ پولیس کشته و ۱۶ تن دیگر به طالبان تسلیم شدند.

در پی درگیری میان پولیس محلی و طالبان مسلح در ولسوالی‌های مومندره و خوگیانی ولایت ننگرهار، ۳ سرباز پولیس محلی کشته شدند.

در اثر یک درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در مناطق رحمت آباد و نوراید ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، یک سرباز اردوی ملی زخم برداشت.

۱۹ جنوری:

در اثر حملۀ افراد مسلح موترسایکل سوار در منطقۀ سرک میرویس نیکۀ شهر ترینکوت مرکز ولایت اروزگان، دو سرباز پولیس کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی گل تپۀ ولایت کندز، ۳ پولیس کشته شدند.

۲۰ جنوری:

در پی یک درگیری میان نیروهای افغان و مخالفین مسلح دولت در ولسوالی سرکانوی ولایت کنر، سه سرباز امنیتی زخم برداشتند.

۲۱ جنوری:

در اثر یک درگیری میان پولیس و مخالفین مسلح دولت در منطقۀ بازار هرات، در مربوطات حوزۀ اول امنیتی شهر قندهار، یک پولیس کشته و یک پولیس دیگر زخم برداشت.

۲۲ جنوری:

طالبان مسلح بر پوستۀ پولیس در ولسوالی چنارتوی ولایت اروزگان، حمله کردند که در نتیجۀ حملۀ نخست ۴ پولیس کشته شدند. و در حملۀ دوم یک پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ یک حملۀ مسلحانه در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، مسئوول مطبوعاتی امنیت ملی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاد‌ه‌ای‌ در ولسوالی خواجه سبرپوش ولایت فاریاب، ۳ تن به شمول رئیس ارکان کندک دوم اردوی ملی کشته و دو تن دیگر آنان زخم برداشتند.

در اثر یک رویداد امنیتی در ولایت کاپیسا ۳ سرباز امنیتی کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند.

۲۳ جنوری:

طالبان مسلح در منطقۀ چایلۀ ولسوالی بهارک ولایت تخار، یک پوستۀ نیروهای افغان را مورد حمله قرار دادند که در نتیحۀ آن دو پولیس ملی کشته و  یک تن دیگر زحم برداشت.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح بر پوستۀ پولیس در منطقۀ سرک ۹ فابریکه، در مسیر شاهراه کندز _ بغلان ۵ پولیس کشته و ۷ تن دیگر زخم برداشتند.

جدول۱: تلفات نیروهای افغان:

اسم

کشته زخمی مجموع
اردوی ملی ۳ ۳

۶

پولیس

۲۷ ۱۶ ۴۳
مجموعه ۳۰ ۱۹

۴۹

 

تلفات مخالفین مسلح دولت

۱۷ جنوری:

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی خان آباد ولایت کندز، ۴ طالب مسلح کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب، دو طالب مسلح کشته شدند.

در اثر یک حملۀ هوایی نیروهای افغان در منطقۀ کاریز شهر ولایت فراه، ۴ طالب مسلح کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ عملیات نیروهای مشترک در ولسوالی‌های فیض آباد و خانقاه ولایت جوزجان، ۱۰ طالب مسلح کشته و ۱۶ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۸ جنوری:

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی‌های مومندره و خوگیانی ولایت ننگرهار، ۶ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ عملیات نیروهای کوماندو در ولسوالی‌های گرمسیر و نهر سراج ولایت هلمند، ۷ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ عملیات نیروهای افغان در ولسوالی چرخ ولایت لوگر، دو طالب مسلح کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر درگیری میان پولیس و طالبان مسلح در ولسوالی کجران ولایت دایکندی، ۴ طالب مسلح کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ هوایی نیروهای افغان در  ولسوالی‌های کوه زور و چشت شریف ولایت هرات، ۲۰ طالب مسلح کشته شدند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در مناطق رحمت آباد و نوراید ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، دو طالب مسلح کشته شدند.

۱۹ جنوری:

در پی یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولایت فاریاب، یک طالب مسلح کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ هوایی نیروهای افغان در مربوطات مرکز ولایت فراه، ۴ طالب کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در یک حملۀ هوایی در ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ، ۴ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ حملۀ نیروهای افغان در منطقۀ کته سنگ ولسوالی آریوب زازی ولایت پکتیا، به شمول یک قوماندان ۷ طالب مسلح کشته شدند.

۲۰ جنوری:

در اثر یک درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان، ۳ طالب مسلح کشته شدند.

۲۱ جنوری:

در یک حملۀ هوایی در ولسوالی گیلان ولایت غزنی، ۱۱ طالب مسلح کشته شدند.

در اثر یک درگیری میان پولیس و مخالفین مسلح دولت در منطقۀ بازار هرات، در مربوطات حوزۀ اول امنیتی شهر قندهار، دو فرد مسلح کشته شدند.

۲۲ جنوری:

در نتیجۀ حملۀ هوایی نیروهای افغان در ولسوالی میوند ولایت قندهار، ۱۴ تن از مخالفین مسلح دولت کشته و  دو تن دیگر زخم برداشتند.

۲۳ جنوری:

طالبان مسلح بر یک پوستۀ نیروهای افغان در ولسوالی بهارک ولایت تخار، حمله کردند که در نتیجۀ حملات واکنشی پولیس ۴ طالب مسلح کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند.

جدول-۲: تلفات مخالفین مسلح دولت:

اسم

کشته زخمی مجموع
طالبان ۱۱۱ ۳۱

۱۴۲

مجموعه

۱۱۱ ۳۱

۱۴۲

 

تلفات غیرنظامیان افغان

۱۷ جنوری:

در نتیجۀ حملۀ مخالفین مسلح دولت در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب، یک فرد ملکی کشته و یک کودک ۱۲ ساله نیز زخم برداشت.

۱۸ جنوری:

افراد مسلح در منطقۀ خانقاه ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب، ۶ عضو یک فامیل به شمول زنان و کودکان را کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند. مقام‌های حکومتی عامل این رویدا را طالبان عنوان می‌کنند ولی طالبان دست داشتن در این رویداد را رد کرده‌اند.

۲۰ جنوری:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در منطقۀ تالار جرگه‌ها در ولایت خوست، ۳ فرد ملکی کشته شدند.

۲۱ جنوری:

طالبان مسلح یک کارمند واکسین پولیو را در ولسوالی آریوب زازی ولایت پکتیا کشتند.

۲۲ جنوری:

در اثر انفجار بم دستی در یک دواخانه در ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب، یک متنفذ قومی کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

یک قاضی در ولسوالی بهسود در نزدیکی یک بیس اکمالاتی نیروهای افغان در ولایت ننگرهار، از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد.

در یک رویداد امنیتی در ولایت کاپیسا دو فرد ملکی کشته شدند.

۲۳ جنوری:

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح بر پوستۀ پولیس در منطقۀ سرک ۹ فابریکه، در مسیر شاهراه کندز _ بغلان، در کنار پولیس دو فرد ملکی نیز کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

 جدول۳: تلفات غیرنظامیان:

اسم

کشته زخمی مجموع
غیرنظامیان ۱۷ ۱۲

۲۹

مجموعه

۱۷ ۱۲ ۲۹

نتیجه و تحلیل هفته

بربنیاد آمار گزارش این هفته، از ۲۷ جدی الی ۳ دلو سال ۱۳۹۸ هـ ش (۱۷ الی ۲۳ جنوری سال ۲۰۲۰م) مجموعا حدود ۲۲۰ تن در مناطق مختلف کشور کشته و زخمی شده‌اند که از این جمع ۱۵۸ تن آنان کشته و ۶۲ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نیز کاهش یافته است، اما تلفات نیروهای افغان نسبت به هفتۀ قبل نشانگر افزایش اندکی است، هفتۀ قبل ۲۰ سرباز نیروهای افغان کشته شده بودند، اما در این هفته در کل ۳۰ تن از سربازان نیروهای افغان در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. میزان تلفات مخالفین مسلح دولت در این هفته تفاوت بیشتر با هفتۀ قبل ندارد. هفتۀ قبل ۱۰۹ تن از افراد مخالفین مسلح دولت کشته شده بودند، اما در این هفته ۱۱۱ تن از جنگجویان طالبان کشته شده‌اند. میزان تلفات افراد ملکی نیز نسبت به هفتۀ قبل کاهش اندکی داشته است. هفتۀ قبل تلفات مردم ملکی ۲۰ تن بود، اما در این هفته ۱۷ فرد ملکی کشته شده‌اند.

در این هفته هرچند میزان تلفات غیرنظامیان نسبت به هفتۀ قبل کاهش یافته است، اما باز هم غیر نظامیان در انفجار ماین‌های کنار جاده‌ای متحمل تلفات شده‌اند. بربیناد آمار تازۀ یوناما و یک مرکز تحقیاتی بنام چتهام هاوس، افراد ملکی در انفجار ماین‌های جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای تلفات بیشتر دیده‌اند. براساس آمار یوناما، در سال گذشتۀ میلادی حدود ۵۸ درصد از تلفات غیرنظامیان در انفجار ماین‌ها بوده است.

از سوی دیگر، مردم ملکی به شکل گسترده قربانی حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در هفتۀ جاری تایید کرد که در حملات هوایی نیروهای ناتو در ولسوالی شیندند ولایت هرات، به شمول زنان و کودکان ۱۵ تن کشته و زخمی شده‌اند. این حمله هفتۀ گذشته صورت گرفت و ادعاهای نیز وجود داشت که در این رویداد بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در کل، تلفات ناشی از جنگ در این هفته نسبت به هفته‌های قبل کمتر بوده است که عامل آن نیز کاهش رویدادهای امنیتی در مناطق سردسیر کشور و نزدیک شدن به توافق روی کاهش خشونت در میدان جنگ میان طالبان و ایالات متحده امریکا پنداشته می‌شود.

به نظر می‌رسد که امریکا و طالبان به توافق صلح نزدیک شده‌اند و انتظار می‌رود که این توافق در آیندۀ نزدیک به امضا برسد. در این هفته نیز رئیس جمهور اشرف غنی با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در شهر داووس سویس دیدار و در مورد پروسۀ صلح افغانستان گفتگو کردند. رئیس جمهور امریکا تاکید کرده است که میزان خشونت در افغانستان به گونۀ واضح و قابل اطمینان باید کاهش یابد. از این‌رو، چنان می‌نماید که روی آفر طالبان در رابطه به کاهش خشونت در میدان جنگ از سوی امریکا موافقه صورت گیرد و توافق صلح امضا شود.

مرکز مطالعات استراتیژیک قاصد به عنوان یکی از ارگان‌های ناظر تلفات و خسارات جنگ در افغانستان، یک بار دیگر خاطر نشان می‌سازد که پایان دادن به خونریزی جاری و وضعیت خونبار کنونی در افغانستان تنها و تنها در نتیجۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و موفق شدن گفتگوهای صلح با طالبان امکان پذیر است. بنابراین، از تمام جهت‌های بین المللی و جهت‌‌های درگیر داخلی می‌خواهیم تا بجای تمرکز روی میدان جنگ به تلاش‌های صلح توجه نمایند.

جدول۴: تلفات مجموعی جهت‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان:

اسم

کشته اسم زخمی
نیروهای افغان ۳۰ نیروهای افغان

۱۹

مخالفین مسلح دولت

۱۱۱ مخالفین مسلح دولت ۳۱
غیرنظامیان ۱۷ غیرنظامیان

۱۲

مجموعه

۱۵۸ مجموعه ۶۲

مجموع تلفات             ۲۲۰

پایان

همچنین ببینید

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۷ یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید. مقدمه در این گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *