خانه / اوونيز راپور / گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۱۳ – ۱۹ مارچ ۲۰۲۰م)

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۱۳ – ۱۹ مارچ ۲۰۲۰م)

شماره: ۴۵

یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید.

مقدمه

در این گزارش آمار تلفات ناشی از جنگ جاری در کشور، از تاریخ ۱۳ الی ۱۹ مارچ سال ۲۰۲۰م (از ۲۳ الی ۲۹ حوت سال ۱۳۹۸ هـ ش) از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری گردیده است. بر بنیاد این گزارش، در این هفته حدود ۱۶۷ تن در نقاط مختلف کشور کشته و ۱۵۷ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بربنیاد آمار گزارش، میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ۲۶۴ تن در تمام نقاط کشور کشته و زخمی شده بودند، ولی در این هفته مجموعا ۳۲۴ تن کشته و زخمی شده‌اند.

در جانب نیروهای حکومتی میزان تلفات نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات نیروهای افغان در ولایت‌های قندهار، کندز و غور رخ داد و در حملات مخالفین مسلح دولت در این ولایات حد اقل ۲۱ سرباز افغان کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی شدند.

میزان تلفات غیرنظامیان نسبت به هفتۀ گذشته نشانگر کاهش است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات ملکی در ولایات غور، کندز و تخار رخ داد که حداقل ۷ فرد ملکی در آن کشته و ۲۰ تن دیگر زخم برداشتند. در جانب دیگر، تلفات مخالفین مسلح دولت نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است.

در این گزارش، آمار و تفصیلات تلفات نیروهای افغان، مخالفین مسلح دولت و غیرنظامیان افغان را می‌خوانید. در کنار این، در بخش اخیر گزارش به تحلیل رویدادهای مهم امنیتی و وضعیت امنیتی کشور نیز پرداخته شده است.

تلفات نیروهای افغان

۱۳ مارچ:

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در منطقۀ دشت آبدان ولایت کندز، یک سرباز پولیس کشته شد.

در اثر حملۀ طالبان مسلح بر پوسته‌های نیروهای افغان و حمله بر مرکز ولسوالی قادس ولایت بادغیس، دو پولیس ملی، دو پولیس محلی و یک سرباز سپیشل فورس کشته شدند.

۱۴ مارچ:

در نتیجۀ شلیک یک سرباز محلی بر قوماندان و همکاران خویش در ولسوالی زیری ولایت قندهار، ۴ سرباز محلی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در مناطق تیمورک و حضرت قیشلاق ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، ۳ سرباز اردوی ملی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

طالبان مسلح در منطقۀ سلاح خانۀ ولسوالی شهرک ولایت غور، بر پوسته‌های نیروهای افغان حمله کردند که در نتیجۀ آن ۲ سرباز اردوی ملی کشته و ۷ سرباز دیگر زخم برداشتند.

۱۵ مارچ:

طالبان مسلح بر پوسته‌های نیروهای افغان در ولسوالی المار ولایت فاریاب حمله کردند و در نتیجۀ درگیری ناشی از آن ۲ سرباز امنیتی زخم برداشتند.

یک سرباز اردوی ملی از سوی طالبان مسلح در منطقۀ قاضیان ولسوالی دولتیار ولایت غور، کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح بر یک پوستۀ امنیتی در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، یک پولیس کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی دهنۀ غوری ولایت بغلان، ۲ سرباز اردوی ملی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

یک سرباز اردوی ملی از سوی افراد مسلح ناشناس در منطقۀ شیدایی در مربوطات حوزۀ هشتم امنیتی ولایت هرات، کشته شد.

۱۶ مارچ:

در نتیجۀ حملۀ مسلحانۀ طالبان مسلح بر یک پوستۀ نیروهای افغان در ولسوالی شهرک ولایت غور، ۶ سرباز کوماندو، ۵ سرباز اردوی ملی و ۲ پولیس کشته و ۲۰ سرباز امنیتی نیز زخم برداشتند.

در اثر یک رویداد امنیتی در ولایت فاریاب، یک سرباز اردوی ملی کشته شد.

در اثر درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ جنت باغ ولسوالی خان آباد ولایت کندز، ۵ پولیس محلی کشته و ۱۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی درقد ولایت تخار، ۳ سرباز پولیس محلی کشته و ۸ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر انفجار ماین در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ، یک پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی غوریان ولایت هرات، یک پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناش موترسایکل سوار در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، یک سرباز امنیت ملی به ضرب گلوله کشته و یک سرباز دیگر زخمی شد.

۱۷ مارچ:

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی جوند ولایت بادغیس، یک سرباز اردوی ملی کشته و ۳ سرباز پولیس زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در منطقۀ دو راهی در مربوطات درۀ تنگی ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک، ۳ سرباز اردوی ملی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ کمین طالبان مسلح در ولسوالی بلخ ولایت بلخ، یک پولیس کشته شد.

آمر رسیده‌گی به جرایم جوانان مدیریت جنایی قوماندانی امنیه در ولسوالی کهسان ولایت هرات، از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناس موترسایکل سوار در منطقۀ بولان شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، یک پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در اثر انفجار یک ماین بر گزمۀ پولیس در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، یک سرباز امنیتی کشته شد.

طالبان مسلح در شاهراه مزارشریف- جوزجان ولایت بلخ، بر نیروهای افغان حمله کردند که در نتیجۀ آن ۵ سرباز اردوی ملی کشته شدند.

۱۸ مارچ:

یک پولیس در حوزۀ ششم امنیتی ولایت هرات، از سوی طالبان کشته شد.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی آله سای ولایت کاپیسا،۲ پولیس کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

۱۹ مارچ:

در اثر حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی نهرین ولایت بغلان، ۳ پولیس کشته و ۸ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار بر یک موتر نظامی نیروهای افغان در منطقۀ شورشرک ولسوالی ناوۀ ولایت هلمند، ۴ سرباز اردوی ملی کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

طالبان مسلح در ولسوالی خان آباد ولایت کندز، بر یک پوستۀ امنیتی حمله کردند که در نتیجۀ آن ۳ پولیس کشته و ۳ پولیس دیگر زخم برداشتند.

یک فرد مسلح موتر سایکل سوار در ولسوالی غوریان ولایت هرات، یک پولیس را به ضرب گلوله کشت.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح بر یک پوستۀ نیروهای افغان در ولسوالی علی آباد ولایت بلخ، ۳ سرباز پولیس محلی کشته و ۲ سرباز دیگر زخم برداشتند.

جدول۱: تلفات نیروهای افغان:

اسم

کشته زخمی مجموع
اردوی ملی ۲۹ ۴۴

۷۳

پولیس

۴۵ ۴۸ ۹۳
مجموعه ۷۴ ۹۲

۱۶۶

 

تلفات مخالفین مسلح دولت

۱۳ مارچ:

در اثر درگیری ناشی از حملۀ طالبان مسلح بر پوسته‌های نیروهای افغان و مرکز ولسوالی قادس ولایت بادغیس، ۳ طالب مسلح کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ کمپ بازار ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند، ۵ طالب مسلح کشته شدند.

۱۴ مارچ:

طالبان مسلح در منطقۀ سلاح خانۀ ولسوالی شهرک ولایت غور پوستۀ نیروهای افغان را مورد حمله قرار دادند و در نتیجۀ درگیری ناشی از آن ۶ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ یک حملۀ هوایی در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند، ۵ طالب مسلح کشته شدند.

۱۵ مارچ:

در نتیجۀ درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در مرکز ولسوالی المار ولایت فاریاب، ۴ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ درگیری میان طالبان مسلح و نیروهای افغان در ولسوالی شهرک ولایت غور، ۱۵ طالب مسلح کشته شدند.

۱۶ مارچ:

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ کوتل سلاح خانه در مربوطات ولسوالی کمنج ولایت غور، ۶ طالب مسلح کشته شدند.

در نتیجۀ یک رویداد امنیتی در ولایت فاریاب، ۳ طالب مسلح کشته شدند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ جنت باغ ولسوالی خان آباد ولایت کندز، ۸ طالب مسلح کشته شدند.

۱۷ مارچ:

در اثر یک درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی جوند ولایت بادغیس، ۵ طالب مسلح کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۸ مارچ:

در یک درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند، ۱۳ طالب مسلح کشته و ۸ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی خان آباد ولایت کندز، ۳ طالب مسلح کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

۱۹ مارچ:

۶ طالب مسلح در نتیجۀ انفجار ماین خودشان در تالقان مرکز ولایت تخار  کشته و ۱۲ تن دیگر زخم برداشتند.

 

جدول-۲: تلفات مخالفین مسلح دولت:

اسم

کشته زخمی مجموع
طالبان ۸۲ ۳۴

۱۱۶

داعش

ـ ـ ـ
مجموعه ۸۲ ۳۴

۱۱۶

 

تلفات غیرنظامیان افغان

۱۶ مارچ:

در اثر یک رویداد امنیتی در ولایت فاریاب، یک فرد ملکی کشته شد.

در نتیجۀ درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در منطقۀ جنت باغ ولسوالی خان آباد ولایت کندز، ۳ فرد ملکی زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس، پسر یک چوپان کشته شد.

در نتیجۀ انفجار ماین در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، ۴ فرد ملکی زخم برداشتند.

۱۷ مارچ:

در نتیجۀ انفجار ماین بر گزمۀ پولیس در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ، یک فرد ملکی کشته شد.

در اثر حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ، یک فرد ملکی کشته شد.

در نتیجۀ کمین طالبان مسلح در ولسوالی بلخ ولایت بلخ، یک فرد ملکی کشته شد.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی جوند ولایت بادغیس یک فرد ملکی کشته شد.

۱۸ مارچ:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در مسیر شاهراه هرات – غور در مربوطات شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور، یک فرد ملکی کشته و ۱۰ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین چسپکی بر یک موتر شخصی در ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ یک فرد ملکی کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات، یک فرد ملکی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

۱۹ مارچ:

در نتیجۀ انفجار ماین در تالقان مرکز ولایت تخار ۲ فرد ملکی کشته و ۱۰ تن دیگر زخم برداشتند.

جدول۳: تلفات غیرنظامیان:

اسم

کشته زخمی مجموع
غیرنظامیان ۱۱ ۳۱

۴۲

مجموعه

۱۱ ۳۱

۴۲

نتیجه و تحلیل هفته

بربنیاد آمار گزارش این هفته، از ۲۳ الی ۲۹ حوت سال ۱۳۹۸ هـ ش (۱۳ الی ۱۹ مارچ سال ۲۰۲۰م) مجموعا حدود ۳۲۴ تن در مناطق مختلف کشور کشته و زخمی شده ‌اند که از این جمع ۱۶۷ تن آنان کشته و ۱۵۷ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته افزایش یافته است. تلفات نیروهای افغان در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته نشانگر افزایش است. هفتۀ گذشته ۳۴ سرباز نیروهای افغان کشته شده بودند، اما در این هفته در کل ۷۴ تن از سربازان نیروهای افغان در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. میزان تلفات مخالفین مسلح دولت نیز در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ۵۸ تن از افراد مخالفین مسلح دولت کشته شده بودند، اما در این هفته ۸۲ تن از جنگجویان طالبان کشته شده‌اند. ولی میزان تلفات افراد ملکی نسبت به هفتۀ گذشته نشانگر کاهش است. هفتۀ گذشته تلفات مردم ملکی ۴۳ تن بود، اما در این هفته ۱۱ فرد ملکی کشته شده‌اند.

 این هفته آخرین هفتۀ سال ۱۳۹۸ بود و این سال نیز در حالی به پایان رسید که همه روزه ده‌ها افغان قربانی جنگ جاری در کشور می‌شود. هرچند پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان در کل خشونت در میدان جنگ و تلفات ناشی از آن در سراسر کشور کاهش یافته است، ولی هنوز هم موانع‌ زیادی فراراه ختم کامل این جنگ وجود دارد.

در توافق صلح میان امریکا و طالبان، تبادلۀ زندانیان طالبان و حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی به عنوان پیش شرط پذیرفته شده است؛ اما در این زمینه تاکنون هیچ گامی قاطعی برداشته نشده است. هرچند رئیس جمهور غنی فرمان مشروط آزاد کردن ۵۰۰۰ زندانیان طالبان را امضاء کرده است، ولی از یک سو طالبان با توجه به توافق صلح میان طالبان و امریکا آزاد ساختن مشروط زندانیان را نمی پذیرند و از سوی دیگر حکومت افغانستان فراتر از این فرمان هیچ گونه اقدام عملی نکرده است. از این رو، زلمی خلیلزاد در تویتی گفته است که امریکا براساس موافقتنامۀ صلح با طالبان خواستار آزاد ساختن هر چه زودتر زندانیان این گروه است.

در کنار این، آغاز نشدن گفت‌وگوهای بین الافغانی عوامل دیگری نیز دارد که مهمترین از آن وضعیت سیاسی ناشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری و ترس گسترده از شیوع ویروس کرونا در کشور است. با وجود تلاش‌های نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، جنجال‌های انتخاباتی میان رئیس جمهور غنی و رقیب انتخاباتی وی داکتر عبدالله عبدالله حل نشده است و سیاسیون افغان بجای پروسۀ صلح و تفاهم بین الافغانی بیشتر مصروف جنجال‌های انتخاباتی هستند.

مرکز مطالعات استراتیژیک قاصد به عنوان یکی از ارگان‌های ناظر تلفات و خسارات جنگ در افغانستان، یک بار دیگر خاطر نشان می‌سازد که پایان دادن به خونریزی جاری و وضعیت خونبار کنونی در افغانستان تنها و تنها در نتیجۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان و موفق شدن تفاهم بین الافغانی امکان پذیر است. بنابراین، از حکومت افغانستان و سایر جهت‌های درگیر می‌خواهیم تا با این قضیه و فرصت فراهم شده برای ختم جنگ و تامین صلح در کشور، برخورد مسؤولانه نماید.

جدول۴: تلفات مجموعی جهت‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان:

اسم

کشته اسم زخمی
نیروهای افغان ۷۴ نیروهای افغان

۲۶

مخالفین مسلح دولت

۸۲ مخالفین مسلح دولت ۱۹
غیرنظامیان ۱۱ غیرنظامیان

۸۴

نیروهای خارجی

ـ نیروهای خارجی ـ
مجموعه ۱۶۷ مجموعه

۱۵۷

مجموع تلفات کشته و زخمی             ۳۲۴

پایان

همچنین ببینید

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۷ یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید. مقدمه در این گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *