خانه / اوونيز راپور / گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۲۹ می–۴ جون ۲۰۲۰م)

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان (۲۹ می–۴ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۶

یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید.

مقدمه

در این گزارش آمار تلفات ناشی از جنگ جاری در کشور، از تاریخ ۲۹ می الی ۴ جون سال ۲۰۲۰م (از ۹ الی ۱۵ جوزا سال ۱۳۹۹ هـ ش) از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری گردیده است. بربنیاد این گزارش، در این هفته حدود ۱۰۷ تن در نقاط مختلف کشور کشته و ۸۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

بربنیاد آمار گزارش، میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته با تفاوت اندکی افزایش یافته است. هفتۀ گذشته ۱۸۶ تن در تمام نقاط کشور کشته و زخمی شده بودند، ولی در این هفته مجموعا ۱۹۰ تن کشته و زخمی شده‌اند که عامل آن نیز ادامۀ کاهش خشونت‌ها پس از سه روز آتش‌بس عید فطر است.

در جانب نیروهای حکومتی میزان تلفات نسبت به هفتۀ گذشته کاهش یافته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات نیروهای افغان در ولایت‌های ننگرهار، پکتیا و اروزگان رخ داد و در حملات مخالفین مسلح دولت در این ولایات ۱۹ سرباز امنیتی کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

میزان تلفات غیرنظامیان اما نسبت به هفتۀ گذشته افزایش داشته است. خونین‌ترین رویدادهای تلفات ملکی در ولایت‌های قندهار، سرپل، کابل و پروان رخ داد که دست کم ۲۸ فرد ملکی در آن کشته و ۳۷ تن دیگر زخم برداشتند.

در جانب دیگر، تلفات مخالفین مسلح دولت نیز نسبت به هفتۀ گذشته کاهش یافته است. تلفات بیشتر به جنگجویان طالبان نیز در ولایت‌های ننگرهار و پکتیا وارد شده و تنها در این دو ولایت ۲۴ تن کشته شده‌اند.

در این گزارش، آمار و تفصیلات تلفات نیروهای افغان، مخالفین مسلح دولت و غیرنظامیان افغان را می‌خوانید. در بخش اخیر گزارش به تحلیل رویدادهای مهم امنیتی و وضعیت امنیتی کشور نیز پرداخته شده است.

تلفات نیروهای افغان

۲۹ می:

در اثر درگیری مسلحانۀ نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر، ۴ پولیس زخمی شدند.

در پی یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی محمد آغۀ ولایت لوگر، یک پولیس کشته شد.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در ولسوالی رباط سنگی ولایت هرات، یک پولیس کشته شد.

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی دندپتان ولایت پکتیا، ۱۴ پولیس سرحدی کشته و ۳ پولیس دیگر زخمی شدند.

۳۰ می:

در نتیجۀ حملۀ مسلحانۀ افراد مسلح ناشناس در ولایت پروان، یک کارمند امنیت ملی زخم برداشت.

۳۱ می:

 در اثر یک درگیری مسلحانه میان پولیس و طالبان مسلح در ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار، ۳ پولیس محلی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

در نتیجۀ حملۀ طالبان مسلح در بازار ولسوالی غوریان ولایت هرات، یک پولیس کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

اول جون:

در نتیجۀ حملۀ یک فرد مسلح ناشناس در منطقۀ سیدخان در مربوطات مرکز ولایت کاپیسا، آمر تنظیم ترافیک کشته شد.

در پی یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی غوریان ولایت هرات، یک پولیس کشته شد.

۲ جون:

در نتیجۀ حملۀ یک فرد نفوذی طالبان در منطقۀ صوفیان شهر ترینکوت مرکز ولایت اروزگان، ۲ پولیس کشته و ۲ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی آله سای ولایت کاپیسا، یک پولیس کشته شد.

۳ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی سیدکرم ولایت پکتیا، ولسوال این ولسوالی همراه با ۴ پولیس دیگر کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر حملۀ یک فرد مسلح ناشناس در منطقۀ چشمۀ شیرین مرکز ولایت بادغیس، یک پولیس محلی کشته شد.

۴ جون:

افراد مسلح یک کارمند زن امنیت ملی را نخست در ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس نخست ربوده وسپس او را کشته است.

جدول۱: تلفات نیروهای افغان:

اسم

کشته زخمی مجموع
امنیت ملی ۱ ۱

۲

پولیس

۳۰ ۱۶ ۴۶
مجموعه ۳۱ ۱۷

۴۸

 

تلفات مخالفین مسلح دولت

۲۹ می:

در اثر یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی محمد آغۀ ولایت لوگر، یک طالب مسلح کشته شد.

در پی یک درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی دندپتان ولایت پکتیا، ۱۸ طالب مسلح کشته شدند. طالبان در این رویداد کشته شدن دو جنگجوی خویش را پذیرفته است.

۳۱ می:

در اثر درگیری مسلحانه میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در ولسوالی حصارک ولایت ننګرهار، ۱۶ طالب مسلح کشته و ۹ تن دیگر زخم برداشتند.

۳ جون:

یک ماین گذار در نزدیکی حوزۀ نوزدهم امنیتی شهر کابل از سوی نیروهای افغان کشته شد.

جدول-۲: تلفات مخالفین مسلح دولت:

نام

کشته زخمی

مجموع

مخالفین مسلح دولت

۳۶ ۹ ۴۵

مجموعه

۳۶ ۹

۴۵

تلفات غیرنظامیان افغان

۲۹ می:

در نتیجۀ انفجار یک ماین جاسازی شده در موتر سایکل در نزدیکی حوزۀ پنجم امنیتی شهر قندهار، ۲ کودک کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور، یک کودک کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

۳۰ می:

در نتیجۀ انفجار ماین بر موتر کارمندان تلویزیون خورشید در چهاراهی گل سرخ شهر کابل، ۲ تن کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند. طالبان دست داشتن در این رویداد را رد کردند.

در اثر اصابت یک مرمی هاوان بر خانۀ افراد ملکی در منطقۀ جوی دختر ولسوالی سیاگرد ولایت پروان، ۳ فرد ملکی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح ناشناس در ولایت پروان، در کنار یک کارمند امنیت ملی یک کودک نیز زخم برداشت.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی کوهستان ولایت بدخشان، ۲ چوپان کشته شدند.

۳۱ می:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در نزدیکی حوزۀ یازدهم امنیتی شهر کابل، ۳ فرد ملکی زخمی شدند.

در نتیجۀ اصابت یک مرمی هاوان در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک، ۳ فرد ملکی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در اثر پرتاب یک مرمی هاوان از سوی نیروهای افغان در ولسوالی ینگی قلعۀ ولایت تخار، یک فرد ملکی کشته و یک تن دیگر زخم برداشت.

اول جون:

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی خان آباد ولابت کندز، ۷ فرد ملکی کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

۲ جون:

در نتیجۀ انفجار یک ماین جاسازی شده در مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان شهر کابل، ملام امام مشهور این مسجد دکتور ایاز نیازی همراه با یک نمارگذار دیگر کشته و ۸ تن زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در ولسوالی شاه‌ولیکوت ولایت قندهار، یک فرد ملکی کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای در منطقۀ اقتاش مرکز ولایت کندز، ۳ فرد ملکی کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

۳ جون:

در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده‌ای در منطقۀ خشک رود ولسوالی ارغستان ولایت قندهار، به شمول زنان و کودکان ۹ فرد ملکی کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

۴ جون:

طالبان مسلح بر مرکز ولسوالی آله سای ولایت کاپیسا حمله کردند که در نتیجۀ آن یک فرد ملکی نیز زخم برداشت.

در نتیجۀ انفجار یک ماین جاسازی شدۀ کنار جاد‌ه‌ای در ولسوالی قره باغ ولایت کابل، یک فرد ملکی کشته و ۳ تن دیگر زخم برداشتند.

در نتیجۀ پرتاب یک مرمی هاوان بر یک خانۀ افراد ملکی در منطقۀ سپندۀ ولایت غزنی، ۳ زن کشته و به شمول سه زن ۴ فرد ملکی زخم برداشتند.

جدول۳: تلفات غیرنظامیان:

اسم

کشته زخمی مجموع
غیرنظامیان ۴۰ ۵۷

۹۷

مجموعه

۴۰ ۵۷

۹۷

نتیجه و تحلیل هفته

بربنیاد آمار گزارش این هفته، از ۹ الی ۱۵ جوزای سال ۱۳۹۹ هـ ش (از ۲۹ می الی ۴ جون سال ۲۰۲۰م) مجموعا حدود ۱۹۰ تن در مناطق مختلف کشور کشته و زخمی شده‌‌اند که از این جمع ۱۰۷ تن آنان کشته و ۸۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

میزان مجموعی تلفات جنگ در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته با تفاوت اندکی افزایش یافته، ولی تلفات بیشتر آن به افراد ملکی وارد شده است. هفتۀ گذشته ۵۳ سرباز نیروهای افغان کشته شده بودند، اما در این هفته در کل ۳۱ تن از سربازان نیروهای افغان در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. میزان تلفات مخالفین مسلح دولت در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته کاهش یافته است. هفتۀ گذشته ۴۸ تن از افراد مخالفین مسلح دولت کشته شده بودند، اما در این هفته ۳۶ فرد مخالف مسلح دولت در مناطق مختلف کشور کشته شده‌اند. ولی میزان تلفات افراد ملکی در این هفته نسبت به هفتۀ گذشته نشانگر افزایش است. هفتۀ گذشته تلفات مردم ملکی ۲۷ تن بود، اما در این هفته ۴۰ فرد ملکی کشته شده‌اند (جدول-۴).

در این هفته نیز میزان مجموعی تلفات جنگ نسبت به هفتۀ گذشته کاهش یافته است که علت آن ادامۀ کاهش خشونت‌ها پس از سه روز آتش‌بس عید فطر است. هرچند در این هفته تلفات جهت‌های درگیر جنگ نسبت به هفتۀ گذشته کم بود؛ اما غیر نظامیان تلفات زیادی را متحمل شده‌اند. تلفات بیشتر به غیرنظامیان نیز در انفجار ماین‌های جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای و پرتاب مرمی هاوان بر خانه‌های افراد ملکی ازسوی طرف‌های درگیر جنگ به خصوص از سوی نیروهای افغان، تلفات بیشتر وارد شده است. یوناما با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در ۴۸ ساعت نخست ماه جون سال جاری فقط در ولایت‌های کندز و سرپل در نتیجۀ انفجار ماین‌های جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای ۱۰ فرد ملکی کشته و ۱۰ تن دیگر زخم برداشتند.

همزمان با کاهش خشونت‌ها در میدان جنگ، زلمی خلیزاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان گفته است که حکومت قبل از گفت‌وگوهای بین الافغانی باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کند. بربنیاد آمار شورای امنیت ملی افغانستان تاکنون حدود ۲۷۱۰ زندانی طالب از بند رها شده و تاکید کرده است که بعد از رهایی ۳۰۰۰ زندانی گفت‌وگوهای بین الافغانی آغاز خواهد شد. اما سهیل شاهین سنخگوی دفتر سیاسی طالبان در تویتر خود نوشته است که حکومت تا هنوز ۲۲۸۴ زندانی آنان را از بند رها کرده است. طالبان نیز تا کنون ۴۲۰ زندانی حکومت افغانستان را از بند رها کرده است. هرچند پروسۀ تبادله زندانیان در روزهای عید تسریع شد، اما اختلاف راجع به تعداد زندانیان آزاد شده میان طالبان و حکومت وجود دارد. در کل، سرعت این روند امیدها را برای آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی افزایش داده است.

مرکز مطالعات استراتیژیک قاصد به عنوان یکی از ارگان‌های ناظر تلفات و خسارات جنگ در افغانستان، یک بار دیگر خاطر نشان می‌سازد که پایان دادن به خونریزی جاری و وضعیت خونبار کنونی در افغانستان در نتیجۀ خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و تفاهم بین الافغانی امکان پذیر است. بنابراین، از تمام جهت‌های بین المللی و جهت‌‌های درگیر داخلی می‌خواهیم تا با فرصت موجود برای آشتی ملی در کشور، برخورد مسؤولانه نمایند و نگذارند این فرصت تاریخی ضایع شود.

جدول۴: تلفات مجموعی جهت‌های درگیر جنگ و غیرنظامیان

اسم

کشته اسم زخمی
نیروهای افغان ۳۱ نیروهای افغان

۱۷

مخالفین مسلح دولت

۳۶ مخالفین مسلح دولت ۹
غیرنظامیان ۴۰ غیرنظامیان

۵۷

نیروهای خارجی

ـ نیروهای خارجی ـ
مجموعه ۱۰۷ مجموعه

۸۳

مجموع تلفات     ۱۹۰             

پایان

همچنین ببینید

گزارش هفته‌وار تلفات جنگ در افغانستان ( ۵–۱۱ جون ۲۰۲۰م)

شماره: ۵۷ یادآوری: نسخۀ PDF این گزارش را از اینجا دانلود نمایید. مقدمه در این گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *